Het overkomt iedereen wel. Er is altijd wel 'gedoe' in en rond een organisatie. En voor je het weet, draai je met je reactie erop rondjes in de dramadriehoek.
Deze lezing over de dramadriehoek is praktisch en interactief. De dramadriehoek is geidentificeerd in de interactie tussen mensen door Eric Berne (Canadese psychiater en grondlegger van de transactionele analyse). Het is helpend voor elke leider om kennis te nemen van dit fenomeen en ermee te kunnen 'spelen'.
Een korte workshop voor 10-15 deelnemers, bestuurders, directeuren, programmamanagers, projectleiders die regelmatig met de pers praten en die daarin steeds weer teleurgesteld zijn in de aanvallerigheid van de journalist en hun eigen onvermogen daar adequaat op te reageren.
De workshop is deels een inzichtgevende bijeenkomst over de diepere drijfveren van een journalist en anderzijds een veilige vrijplaats om te reflecteren op eigen casuistiek. Voor meer ontspanning bij het spreken met de pers.
Medewerkers klagen buiten de deur over de organisatie. Natuurlijk gebeurt dat wel eens thuis of op een verjaardag, soms ook tijdens een netwerkbijeenkomsten of zelfs op social media. Dat is vervelend, maar mensen moeen hun persoonlijke frustratie kunnen uiten en daar kiezen ze niet altijd de beste manier voor.
Soms echter uiten ze hun klachten tegen journalisten van gevestigde media en dan is er natuurlijk veel meer aan de hand. Dat mag je niet negeren of bagatelliseren. Je wordt uiteraard om een reacie gevraagd (hoor en wederhoor) en dan zit je, of je het wilt of niet, tot je frustratie in de verdediging.
Het is niet alleen heel vervelend omdat er blijkbaar iets goed mis is, wat niet 1,2,3 recht te breien is, maar waarschijnlijk ook naar voor jouzelf omdat je illusie dat je een open, toegankelijke en benaderbare leider bent in diggelen ligt.
In deze lezing voor bestuurders, directeuren en andere leiders die naast hun inhoudelijke opgave ook een organisatie te runnen hebben. Ik schets in 20 minuten wat je kan doen om klokkenluiders te helpen.
Met nagesprek.